Begge standarder trer i kraft med virkning for prosjekter der oppstartbrevet er sendt etter 30. september 2020.
Begge standarder trer i kraft med virkning for prosjekter der oppstartbrevet er sendt etter 30. september 2020.
24 eksempler for refleksjon om etikk og antikorrupsjon i kommuner og fylkeskommuner
FKT har gitt høringssvar til forslag til revidert standard for forvaltningsrevisjon (RSK 001) og ny standard for eierskapskontroll (RSK 002)
Ny rapport fra FKT viser at posisjonen har flertallet i en tredjedel av landets kontrollutvalg.
Styret i NKRF har fastsatt en ny RevisjonsStandard Kommuner – RSK 301 Forenklet etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen.
Transparency International Norge har kommet med en oppdatert samling over korrupsjonsdommer i Norge
Med denne veilederen håper vi å kunne gi påseansvaret et operativt innhold.
I denne oppdaterte samlingen finner du en oversikt over Byggesøknader i Drammen-saken og tre nye rettsavgjørelser.
Et godt redskap både for kontrollutvalg og sekretariat
Veilederen fra KS støtter opp under kommunenes arbeid med å utvikle en god ytringskultur.
KS har fått kartlagt hva kommunestyrer og fylkesting vurderer som mest risikofylt i egen virksomhet.
Transparency International Norge har lansert et nytt verktøy i antikorrupsjonsarbeid.
Transparency International Norge har oppdatert sin samling over korrupsjonsdommer i Norge.
Tilsyn oppleves som nyttig og bidrar til læring
Kommuner og fylkesmannsembeter opplever stort sett at statlig tilsyn er nyttig og bidrar til læring og bedre kommunale tjenester.
KS og KMD lanserer nettbasert verktøykasse mot tidstyver i kommunesektoren.
En prosjektgruppe nedsatt av NKRF har arbeidet med ulike problemstillinger knyttet til kommunereformen.
Med nettkurset «Den gylne pennen» får stat og kommune et gratis kurstilbud, til hjelp i kampen mot byråkratspråk og språktåke.
NKRFs Veileder i forvaltningsrevisjon er revidert og er nå fritt tilgjengelig for nedlastning i pdf-versjon.
Gjennom god internkontroll styrkes tilliten til kommunesektoren og behovet for detaljert statlig styring reduseres.
Ved å erkjenne risikoen for korrupsjon kan kommuner, fylkeskommuner og kommunale bedrifter arbeide med å forebygge og hindre at dette skjer. Gode rutiner for kontroll og oppfølging er viktig.