Forslag til «Anbefalinger for god skikk og praksis i kontrollutvalgssekretariatene – Budsjett for kontrollarbeidet», sendes på ekstern høring. Svarfristen er 2. oktober 2023.
Forslag til «Anbefalinger for god skikk og praksis i kontrollutvalgssekretariatene – Budsjett for kontrollarbeidet», sendes på ekstern høring. Svarfristen er 2. oktober 2023.
Under Arendalsuka presenterte KS resultatene fra undersøkelsen.
Oversikt over viktige regelendringer fra 1. juli på Kommunal- og distriktsdepartementet sitt ansvarsområde
Etter lokalvalet i haust skal alle kommunar og fylkeskommunar konstituere seg. Dei skal òg velje ein rekkje medlemer til ulike folkevalde organ i kommunane og fylkeskommunane.
Lovsakene er ferdigbehandlet og sanksjonert i statsråd. Lovene gjelder fra det tidspunktet som bestemmes i loven, eller som regjeringen bestemmer.
FKT og NKRF har i et fellesprosjekt utarbeidet anbefalinger for bestilling, behandling og oppfølging av forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll
I årsrapporten kan du lese om hva Datatilsynet jobbet med i 2022, og hvilke utfordringer tilsynet ser fremover.
Tolkningen fra Kommunal- og distriktsdepartementet dreier seg om kravet om at sekretariatet skal være uavhengig av den eller dem som utfører revisjon for kommunen.
I Prop. 60 L (2022-2023) fremmes flere justeringer og presiseringer, blant annet om plikten til å varsle kontrollutvalg og revisor om møter i generalforsamling, representantskap og tilsvarende organer.
FKT oversendte et brev fra Kontrollutvalgssekretariatet i Vest-Finnmark IKS til departementet med spørsmål om krav til revisors uavhengighet.
Spørsmålet som FKT stilte er om ordførers møte- og talerett i kontrollutvalget etter også gjelder når kontrollutvalget skal behandle saker som angår utvalgets rolle som arbeidsgiver for kontrollutvalgssekretæren.
FKT stilte tre spørsmål til departementet knyttet til kontrollutvalgets påse-ansvar og innsynsrett hos revisor.
FKT har stilt flere spørsmål til departementet som dreier seg om uavhengigheten til kontrollutvalgets sekretariat.
Saken gjelder kommunenes bruk av digitale løsninger i forbindelse med forberedelse av de folkevalgtes møter.
Oslo Economics har på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet kartlagt interkommunalt samarbeid i ni kommuner og én fylkeskommune.
Sekretariat for kontrollutvalet i Vestland fylkeskommune stilte spørsmål til Datatilsynet om behandlingsansvar knyttet til valgt ekstern revisor.
NKRF – kontroll og revisjon i kommunene, sendte spørsmål til Kommunal- og distriktsdepartementet om deltakelse for revisor i møter i kommunestyret og kontrollutvalget.
Saken gjelder krav om innsyn i Larvik kommunes digitale «politikerportal».
Veiledningen retter seg mot alle virksomheter i kommunene. Den gir innføring i regelverket som gjelder og hvilke vurderinger som må gjøres.
Kommunal- og distriktsdepartementet har undersøkt hvordan reglene om møteoffentlighet i kommuneloven i praktiseres og oppleves. Rapporten konkluderer med at kommune- og fylkespolitikere er samstemte om den demokratiske verdien av åpne møter.