Velkommen til FKTs sekretariatskonferanse 25. – 26.mars 2025 på Clarion Hotel Oslo Airport

I 2025 utvider vi programmet til 12 timer med faglig innhold.

PROGRAM:

Kommunale selskap, risikovurdering og kontroll

  • Hvordan skiller vi mellom eierskapskontroll og forvaltningsrevisjon i selskap? Er det hensiktsmessig å gjennomføre eierskapskontroll og forvaltningsrevisjon i samme prosjekt, evt også rapport? Eller bør skillet mellom eierskapskontroll og forvaltningsrevisjon i selskap være tydeligere?
  • Hvordan kan ROV-analyser av kommunale og interkommunale selskap tilpasses til type virksomhet? Kravene til forvaltningsrevisjon er i utgangspunktet de samme, uavhengig av om forvaltningsrevisjon blir gjennomført i kommunen eller i et selskap. Men kommunale og interkommunale selskap driver med mye forskjellig, alt fra VAR, energi, brann, havn til revisjon og kontrollutvalgssekretariat. Er det virksomheter som krever større oppmerksomhet på særskilte risikoområder?
  • Hvordan kan organiseringen av eierskapet påvirke gjennomføring av kontroll/forvaltningsrevisjon?
  • Forvaltningsrevisjon og delt eierskap, utfordringer og mulige løsninger. Hvem skal gjennomføre kontrollen? Hvordan skal kostnadene fordeles, og hvem skal følge opp og rapportere? Hvordan kan vi få til gode konkrete avtaler om innretting på samarbeidet?

Sekretariatet er kontrollutvalgets arbeidshest. Vi ser på travet fra informasjonsinnhenting til sak i kommunestyret.

  • Sekretariat har en viktig rolle som utreder for kontrollutvalget for eksempel i orienteringssaker. Har sekretariatet tilgang til informasjon på lik linje med kontrollutvalget?
  • Hvordan kan vi få til god flyt av saker fra kontrollutvalget til kommunestyret? Hvilke utfordringer ser transportkanalen; kommunens politiske sekretariat?

Arbeidet med informasjonssikkerhet i kommunene

  • Har kommunene gode og nyttige verktøy til bruk i arbeidet med informasjonssikkerhet og personvern?
  • Har kontrollutvalget en rolle her? Kan sekretariatet nok om dette til å stille de rette spørsmålene? Vi har invitert ulike aktører som jobber med temaet til kunnskapsformidling og diskusjon.

Åpen post

  • I programmet har vi også satt av tid til åpen post. Hvis du har spørsmål og problemstillinger som du ønsker at vi ser nærmere på, kan du sende tips til anne-karin@fkt.no

 

Pris: fastsettes på nyåret

Påmeldingsfrist: 24. februar

    Påmelding







    Deltaker