Veilederen omtaler de sentrale saksbehandlingsreglene som gjelder før, under og etter møter i organene.
Veilederen omtaler de sentrale saksbehandlingsreglene som gjelder før, under og etter møter i organene.
På vegne av Kommunal- og distriktsdepartementet har Universitetet i Oslo utviklet et nytt og unikt rammeverk og analyseverktøy for å måle demokrati på alle nivå, nasjonalt, regionalt og lokalt.
Pressens offentlighetsutvalg og Kommunal Rapport har for femte gang gransket hvor åpne landets kommuner er. Et positivt funn er at et stort flertall av kommunene publiserer både protokoller og møteplan fra kontrollutvalget på nett.
Se opptak fra Kommunal- og distriktsdepartementets webinar om konstituering til folkevalgte organer
– Hvis du er så heldig å bli valgt inn i kontrollutvalget, vil du få være med på å beslutte og planlegge ulike kontroller i kommunen eller fylkeskommunen i kommende periode.
Det bør innføres egne regler for dispensasjoner i strandsonen, der det skilles mellom små og store tiltak, foreslår jurister i rapport for KS.
Overvåking av arbeidstakeres elektroniske utstyr er i utgangspunktet ulovlig. Datatilsynet har laget veiledning om når forbudet gjelder og hvilke unntak som finnes.
Forslag til «Anbefalinger for god skikk og praksis i kontrollutvalgssekretariatene – Budsjett for kontrollarbeidet», sendes på ekstern høring. Svarfristen er 2. oktober 2023.
Under Arendalsuka presenterte KS resultatene fra undersøkelsen.
Oversikt over viktige regelendringer fra 1. juli på Kommunal- og distriktsdepartementet sitt ansvarsområde
Kontrollutvalgets sekretariat i Bergen kommune søker nå etter en engasjert og dyktig rådgiver f i fast 100 % stilling.
Etter lokalvalet i haust skal alle kommunar og fylkeskommunar konstituere seg. Dei skal òg velje ein rekkje medlemer til ulike folkevalde organ i kommunane og fylkeskommunane.
FKT og NKRF har i et fellesprosjekt utarbeidet anbefalinger for bestilling, behandling og oppfølging av forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll
Tolkningen fra Kommunal- og distriktsdepartementet dreier seg om kravet om at sekretariatet skal være uavhengig av den eller dem som utfører revisjon for kommunen.
I Prop. 60 L (2022-2023) fremmes flere justeringer og presiseringer, blant annet om plikten til å varsle kontrollutvalg og revisor om møter i generalforsamling, representantskap og tilsvarende organer.
FKT oversendte et brev fra Kontrollutvalgssekretariatet i Vest-Finnmark IKS til departementet med spørsmål om krav til revisors uavhengighet.
Spørsmålet som FKT stilte er om ordførers møte- og talerett i kontrollutvalget etter også gjelder når kontrollutvalget skal behandle saker som angår utvalgets rolle som arbeidsgiver for kontrollutvalgssekretæren.
FKT stilte tre spørsmål til departementet knyttet til kontrollutvalgets påse-ansvar og innsynsrett hos revisor.
FKT har stilt flere spørsmål til departementet som dreier seg om uavhengigheten til kontrollutvalgets sekretariat.
To forslag til anbefalinger for god skikk og praksis i kontrollutvalgssekretariatene sendes på ekstern høring med frist 24. mars 2023. Forum for kontroll og tilsyn (FKT) og NKRF – kontroll og revisjon i kommunene (NKRF) har samarbeidet om å utarbeide anbefalingene.