Kommunal- og distriktsdepartementets vurdering er at et varsel til kontrollutvalget ikke kan anses som eksternt varsel til en annen offentlig myndighet etter arbeidsmiljøloven.
Kommunal- og distriktsdepartementets vurdering er at et varsel til kontrollutvalget ikke kan anses som eksternt varsel til en annen offentlig myndighet etter arbeidsmiljøloven.
FKT og NKRF inviterer til fagsamling for kontrollutval den 29. september 2022.
Sivilombudet er kommet til at kontrollutvalget må anses som en del av kommunen. Reglene i arbeidsmiljøloven § 2 A-7 om taushetsplikt ved varsling til eksternt organ får derfor ikke anvendelse, mener Sivilombudet.
FKT har laget en veileder for håndtering av henvendelser til kontrollutvalget.
«Her er ti teikn på ulovleg samarbeid som innkjøparar bør vere merksame på.»
I en henvendelse til Kommunal- og distriktsdepartementet i oktober 2020 ba FKT om en avklaring av status for en tolkningsuttalelse til den tidligere kommuneloven (1992). Vi stilte spørsmål om denne uttalelsen videreføres til den nye kommuneloven (2018). Problemstillingen gjelder bestemmelsen om at minst ett kommunestyremedlem skal være medlem av kontrollutvalget.
Mens kontrollutvalgene i snitt behandlet rundt 20 saker i 2003, er dette tallet nå oppe i 38 viser tall fra Kommunal- og distriktsdepartementets organisasjonsdatabase.
Transparency International Norge har kartlagt kommunenes praksis med å publisere informasjon på hjemmesidene.
I korte trekk gjelder tolkningen om etterlevelse av bestemmelser for overtid faller inn under regnskapsrevisors forenklete etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen.
Målet med denne rettleiaren er å skape større forståing for rolla og oppgåvene til kontrollutvalet og å medverke til eit godt samspel mellom dei ulike aktørane.
Det vil undergrave kontrollutvalgets uavhengighet og tillit hvis kommunens ledelse skal gis tilgang til utvalgets arkiv.
Webinaret har som formål å gi økt innsikt i dagens praksis og gode råd om hvordan uttalelsen kan utformes.
I hvilken grad får statsforvalterne gjennomført de tilsynene de mener er mest hensiktsmessige og nyttige? For å få bedre innsikt i hvilke forhold statsforvalterne opplever hindrer dem i å gjennomføre tilsyn med de temaene de finner mest formålstjenlige, har KS gjennomført et FOUprosjekt for å undersøke disse forholdene nærmere.
Kan ansatte i kommunen varsle eksternt til kontrollutvalget og dermed bli beskyttet av taushetsplikten i arbeidsmiljøloven? Lovforarbeidene gir dessverre ikke svar på det.
Nesten halvparten av de spurte i Norge frykter gjengjeldelser ved å rapportere om tilfeller av korrupsjon
Statsforvaltaren i Vestland er kome til at reglane for lukking av møte ved handsaming av sak i kontrollutvalet i Øygarden, ikkje vart følgt
Saka er frå tidlegare Sund kommune og gjeld oppjustering av festeavgift. Kontrollutvalet vedtok å sende saka over til klagenemnda i kommunen.
Velkommen til FKTs Fagkonferanse 2022 – 8.-9. juni på Lily Country Club
Opptak fra kontrollutvalgslederskolen 2021
FKT ba Kommunal- og moderniseringsdepartementet om en avklaring av hvem som har en plikt til å sende varsel til kontrollutvalget om at det skal avholdes møter i generalforsamling, representantskap og tilsvarende organer etter kommuneloven § 23-6 fjerde ledd.