FKT og NKRF har i et fellesprosjekt utarbeidet anbefalinger for bestilling, behandling og oppfølging av forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll
FKT og NKRF har i et fellesprosjekt utarbeidet anbefalinger for bestilling, behandling og oppfølging av forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll
Tolkningen fra Kommunal- og distriktsdepartementet dreier seg om kravet om at sekretariatet skal være uavhengig av den eller dem som utfører revisjon for kommunen.
I Prop. 60 L (2022-2023) fremmes flere justeringer og presiseringer, blant annet om plikten til å varsle kontrollutvalg og revisor om møter i generalforsamling, representantskap og tilsvarende organer.
FKT oversendte et brev fra Kontrollutvalgssekretariatet i Vest-Finnmark IKS til departementet med spørsmål om krav til revisors uavhengighet.
Spørsmålet som FKT stilte er om ordførers møte- og talerett i kontrollutvalget etter også gjelder når kontrollutvalget skal behandle saker som angår utvalgets rolle som arbeidsgiver for kontrollutvalgssekretæren.
FKT stilte tre spørsmål til departementet knyttet til kontrollutvalgets påse-ansvar og innsynsrett hos revisor.
FKT har stilt flere spørsmål til departementet som dreier seg om uavhengigheten til kontrollutvalgets sekretariat.
Saken gjelder kommunenes bruk av digitale løsninger i forbindelse med forberedelse av de folkevalgtes møter.
Oslo Economics har på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet kartlagt interkommunalt samarbeid i ni kommuner og én fylkeskommune.
Sekretariat for kontrollutvalet i Vestland fylkeskommune stilte spørsmål til Datatilsynet om behandlingsansvar knyttet til valgt ekstern revisor.
NKRF – kontroll og revisjon i kommunene, sendte spørsmål til Kommunal- og distriktsdepartementet om deltakelse for revisor i møter i kommunestyret og kontrollutvalget.
Saken gjelder krav om innsyn i Larvik kommunes digitale «politikerportal».
Veiledningen retter seg mot alle virksomheter i kommunene. Den gir innføring i regelverket som gjelder og hvilke vurderinger som må gjøres.
Kommunal- og distriktsdepartementet har undersøkt hvordan reglene om møteoffentlighet i kommuneloven i praktiseres og oppleves. Rapporten konkluderer med at kommune- og fylkespolitikere er samstemte om den demokratiske verdien av åpne møter.
Oversikt over viktige regelendringer fra 1. januar på Kommunal- og distriktsdepartementet sitt ansvarsområde.
Sivilombudet har besøkt flere sykehjem og boliger for mennesker med utviklingshemning de to siste årene. Her oppsummeres de viktigste funnene fra besøkene.
Endringene skal legge til rette for videre utvikling og verdiskaping for lokalsamfunn som kan bli rammet av naturfarer, samtidig som personsikkerheten er ivaretatt.
Kommuner kan velge å handle fra små- og mellomstore lokale bedrifter, uten å komme i konflikt med regelverket for offentlige anskaffelser.
Selv om forvaltningsloven innebærer at kommunene selv skal behandle klager på egne enkeltvedtak, er ansvaret for klagebehandling i dag på mange områder lagt til statsforvaltere. En ny KS-rapport drøfter alternativer til dagens ordning.
I 2017 startet Barne- og familiedepartement arbeidet for å forbedre kompetansen i det kommunale barnevernet. Undersøkelsen viser lite forbedring når det kommer til dokumentasjon av barnevernets vurderinger og begrunnelser.